Vaaleansininen nauha

Nimi: Johanna Davidsson
Matkan pituus : 3600 km
Kulkuväline : Merikajakki

Ruotsin rannikko tunnetaan sinisenä nauhana ja Suomen sinivalkoisena. Kun ne solmii yhteen, siitä tulee 3600 kilometriä pitkä vaaleansininen nauha. Tämän nauhan me aiomme meloa ensi kesänä. Kumpikin aloittaa omasta kotimaastaan, eli Johanna Ruotsista ja Maija Suomesta. Melomme toisiamme vastaan ja kohdattuamme kohti toisen aloituspistettä. Lue lisää projektista: Ljusblabandet.se

Katso päivämatkat alla olevasta reittilistasta. Kun klikkaat reitin tietoihin, näet kartalla päivämatkan violettina viivana ja kokonaismatkan sinisenä viivana.

Reittien tallennuksessa käytetään Tracker MyWay -ohjelmaa

Project Ljusblå Bandet

Namn: Johanna Davidsson
Längd: 3600km
Transportmedel: Havskajak

Under det gångna året kom vi, Johanna Davidsson från Sverige och Maija Pukkila från Finland på idén till det Ljusblåbandet. Ta Blå Bandet Sveriges kust och Blå Vita bandet Finlands kust så får du en sträcka på 3600 km som blir Ljusblå Bandet. Vi kommer att mötas någonstans på mitten för att sedan paddla vidare mot våra mål.
Läs mer: Ljusblabandet.se

Katso myös Maijan tilanne: www.gpsalbum.com/Maija

Users tracks

Select sport:

Dag 92!! Sista:) 31.8.2008 14.23.14

Vederlax! 13,85km 24 Comments 1 Photos

JAAAA!!! Jag är framme:) i morse paddlade jag sista rycket till vederlax i riktig motvind. Hade jag inte varit så ivrig hade jag fått några båtar som mött mej och en Maija vid stranden. Några lokala fiskare som följt oss skulle möta mej på vattnet med blommor men träffade dom i lilla hamnen istället. Såå kul att träffa Maija!! Vi är på väg till sibbo för att få blå vita bandet och sen till helsingfors o bo på hotell. Troligtvis dricka mer champagne än den jag har i bilen:) känns otroligt skönt a

Dag 91 31.8.2008 0.53.09

Pieni Lakasaari 66,00km 3 Comments 0 Photos

Räknat ner kilometerna som blivit mil till mindre o mindre...till bara 15km kvar!! Fortfarande blåsigt men mest halvt medvind. Det har blivit hårt bregott väder igen. Ska bli skönt att inte ha kalla händer från morgon till kväll. Nu kan jag se ryssland:) men ska nog passa mej för att hamna vilse in i ryssland. Nu ska jag sova en sista natt i tältet mitt. Visserligen lovas motvind i morgon men jag SKA till vederlax!

Dag 90 30.8.2008 1.00.58

Långören 64,00km 4 Comments 0 Photos

Paddla paddla paddla mot vederlax! Lite arg på att ja inte kollat kartorna bättre o sluppit 6extra mil överraskning... Det har blåst ordentligt vissa bitar. Känts som man paddlar på stället när man får vinden i ansiktet. Ja jag erkänner det har inte varit sommarens bästa dag!

Dag 89 29.8.2008 1.09.54

Hummelsund 59,00km 8 Comments 0 Photos

Lämnade santu och Helsinki i morse. En regnig dag har det varit sen en molnshow i alla möjliga färger! Har börjat räkna ner milen men när jag tittade på kartorna ikväll såg jag att det var dubbelt så långt som jag trott, trist... Om jag nu skrev att jag inte ville att resan skulle ta slut så har jag ändrat mej på den punkten. Kommer gärna fram snart till Vederlax!

Dag 88 27.8.2008 18.57.00

Helsingfors 28,10km 13 Comments 0 Photos

MAIJA GRATTIS!!! Du är bäst,grymmast,tuffast,coolast o jag måste erkänna snabbast...;) jag är så glad för dej att du klarat hela baletten! Min dag har varit en kort paddelsträcka till helsinki. Jag fick paddelsällskap en bit av santu! I helsinki väntade Sverre och tv nytt. Sverre var snäll och hjälpte med plats till gulan för natten. Värre var det för mej som tänkt utnyttja en lyxig hotellnatt som jag fått från Maija men varenda hotell var fullbokat, men så går det väl när man bry oplanerad. Fic

Dag 87 26.8.2008 22.41.24

Skorvan 37,81km 2 Comments 1 Photos

Fick härlig frukostbuffe av familjen innan jag begav mej med torra o rena kläder! Hade medvind över Porkalafjärden och till kvällen började solen lysa. Det känns konstigt att resan snart är slut. Jag borde kanske lägga i slutspurten och försöka komma ikapp min kära paddelkollega o inte roa mej med kajakevenemang och kräftskiva...men ledsen om nån bettat på mej som först i mål(om nu nån har det) men jag drar gärna ut på sista dagarna för jag vet inte om jag vill att det ska ta slut! Det kanske är

Dag 86 25.8.2008 23.55.27

Ingå 53,78km 2 Comments 1 Photos

Regn o rusk på morgonen men blev bättre. Fick komma på födelsedagskalas hos min vän santu i ingå. Hela dan har ja sett fram mot att komma fram men var visst lite längre än jag räknat. O även om man skyndar går det inte mycke snabbare än standard tempot, 5km/h. I natt får jag sova i santus föräldrars bastustuga och just ätit kräftor o födelsedagstårta såklart!

Dag 85 25.8.2008 0.07.45

Tvärminneön 19,18km 3 Comments 0 Photos

En skön sovmorgon i ett regnigt Hangö. Riktigt trevligt att gå runt och mingla bland kajakfolket och titta på alla duktiga som gjorde trix med sina kajaker. Jag fick skjuts av snälla basse för att handla mat och fick oxå se lite av Hangö stad. Kom iväg sent på em och kom inte så långt jag tänkt eftersom det blir mörkt så tidigt nu! Tusen tack alla som ordna med kajakhelgen. Jag blev så väl omhändertagen:)

Dag 84 23.8.2008 19.30.59

Hangö 50,82km 0 Comments 0 Photos

I morse fick jag ha pannlampa när ja lagade frukost. Så tidigt gick jag upp!! Paddlade på i medvind,sol och fin skärgård. Paddlade ifatt en segelbåt för en pratstund:) Jag lyckades tajma hangös kajakdagar. Världens mottagande fick jag med champagne och blommor! De har behandlat mej som en prinsessa:) god mat har oxå fått. Känns som om jag skulle nått målet. Peter från kajakevent i malmö var ett av de få kända ansikten. Under middagen visade modiga freja från tyskland bilder då hon paddlade runt

Dag 83 23.8.2008 0.49.05

Äspskär 73,00km 4 Comments 2 Photos

Idag gick det undan! Med vinden vred humöret och är man på gott humör går det bra att paddla! Jag har kryssat mellan båtar och öar. Men de riktigt stora finlandsfärjorna slapp jag! I morgon ska jag försöka ta mej till hangö. Årets stora kajakhappening i finland!! Tyvärr ville inte gpsen vara med mej idag men hoppas det går att se var jag slagit läger..bättre lycka i morgon kanske.

Dag 82 19.8.2008 15.53.22

�bos sk�rg�rd 35,00km 2 Comments 0 Photos

K�ra l�sare!jag �r hemskt ledsen f�r alla dagar med utebliven rapport. Men nu ska det bli �ndring! Visserligen har jag fortfarande problem med gpsen s� tyv�rr finns jag inte med p� kartan, men hoppas det l�ser sej snart... Det ov�ntade bes�ket l�mnade mej i morse. Jag har haft lyxigt s�llskap av chipie i en hel vecka! Men nu �r det tillbaka till vardag igen. Den sydliga vinden h�ller envist i. �r nu i �bos sk�rg�rd. Det skyddar lite att paddla bland �ar. Fint �r det!

Dag 81 19.8.2008 15.53.22

Koivula 38,00km 0 Comments 0 Photos

Tror tidigare dagar f�tt lite fel dagsnummer... Detta �r iallafall dag 81. �ven idag var det motvind men lite b�ttre �n g�rdagen. M�let var att ta mej f�rbi nystad och det gjorde jag med n�gra km. Fick sova i stuga och basta!

Dag 80 19.8.2008 15.53.22

Maa-Ihuma 25,00km 0 Comments 0 Photos

Nu har vinden vänt! Motvind... Paddlade förbi Rauma och träffade Leif från Tracker som snällt ordnat med ny telefon! Äntligen har jag en fungerande mobil. Min nödmobil fungerar nämligen bara halva skärmen på vilket gör att tex sms blir svåra att läsa. Att sen paddla vidare kändes halvt lockande men tog mej till nästa udde iallafall. Tyvärr fick jag inte styr på gps och bloggen på en gång som ni kanske m�rkt...

Dag 79 19.8.2008 15.53.22

Utanf�r Rauma 50,00km 0 Comments 0 Photos

Fick v�nta tills det mojnat n�got innan jag kunde b�rja paddla. Men sedan var det mest lugnt men regnigt... Dagen piffades upp med chokladglass p� kv�llen:)

Dag 78 19.8.2008 15.53.22

Herrainp�iv�t utanf�r Pori 32,00km 0 Comments 0 Photos

Gjorde ett sista f�rs�k att �teruppliva telefon men det fanns inget hopp... Fick ist�llet paddla rej�l medvind. Lite v�l bra p� em + obehagliga �skmoln s� besl�t att sl� l�ger f�r dagen. Men f�rst vela ska jag,eller inte forts�tta,jo,nej... Somnade ist�llet redan kl 6!

Dag 77 16.8.2008 0.00.00

L�ippakari 60,00km 0 Comments 1 Photos

Dagen d� telefonen dog... Jag paddlade i gott mod tills jag till min fasa uppt�ckte att telefonen s�rplat i sej havsvatten och sk�rmen f�rblev svart-NEEJ s� var jag utan telefon, gps, v�derprognos och blogg:( hum�ret sj�nk i botten. Till kv�llen fick jag ov�ntad bastu och fin solnedg�ng. Inte dumt!

dag 76 15.8.2008 22.36.35

skatan 56,22km 4 Comments 2 Photos

idag kunde jag paddlat hela vägen till vederlax i ett sträck!! Kändes det som...så mycket energi efter gårdagens vila. Ett rent nöje att paddla. Lyssnade på lite ny musik som höjde paddelsvingen. Fint väder har det oxå varit o lugn vind. Fick oväntat besök i går kväll...

dag 75 13.8.2008 14.07.37

söder om blacksnäs 0,00km 2 Comments 1 Photos

dega i tältet dag idag. Men ändå skönt att få sova o läsa min bok. Tänkte jag kanske skulle paddla en bit ikväll och har gått o kikat på vattnet, ska jag? Eller inte? Jo! Nä... Det har mojnat lite men ändå motvind och hade nog inte kommit så långt innan det blivit mörkt ändå. Inte en kotte bland alla dessa sommarstugor. Ville be om vatten, men istället fått smyga runt alla hus o till sist hittat en kran som inte var inlåst. Brunnar fanns det, men där låg döda möss så troligtvis ingen bra idé att

dag 74 forts 13.8.2008 14.06.45

. 29,27km 1 Comments 0 Photos

jag bröt inspelningen av misstag så här kommer resten.

dag 74 13.8.2008 6.24.57

söder om blacksnäs 14,30km 2 Comments 3 Photos

happ, då var man inblåst... Startade riktigt tidigt idag för att komma en liten bit innan vinden satte fart. O nu verkar det som den ska vina på från söder ett tag... Det är inte lätt att hitta tältplats i detta steniga och vassiga landskap. Så jag har slagit läger på någons tomt. Hoppas verkligen det är snälla människor om de kommer hit. Imponerad hur finska folket har lyckats bygga sommarstugor på varje liten fin strandplätt och även på alla små omöjliga öar!

Copyright © 2010 Tietotalo Oy. All Rights Reserved.